Ha te is úgy érzed, hogy a napod 24 órájából legalább 30 foglalt, és az angoltanulásra maximum a reggeli kávé és a meetingek közötti űr marad, akkor üdv a klubban. Pont ezért született meg a Business English Monthly – az üzleti angol tanulás túlélőkészlete, havi adagokra bontva.
Hogyan készülj fel egy angol prezentációra – lépésről lépésre

Azzal bíztak meg, hogy tarts angolul egy prezentációt? Gratulálok, és hidd el, pánikra semmi ok!
Egy angol nyelvű előadás elsőre ijesztőnek tűnhet, de a megfelelő felkészüléssel simán le fogod vezényelni. Tekintsd ezt egy fantasztikus lehetőségnek, hogy megvillantsd a nyelvtudásodat és lenyűgözd a közönséget.
Lássuk lépésről lépésre, hogyan csináld!
1. Ismerd a közönségedet és a célodat!
Mielőtt a diára vagy a forgatókönyvre gondolnál, fogalmazd meg, kikhez fogsz beszélni és miért. A terület szakértői lesznek ott, vagy újak a témában? Mi a prezentációd elvárt eredménye? Informálni, meggyőzni, szórakoztatni?
Ha mondjuk egy marketinges csapatnak prezentálsz egy új közösségimédia-stratégiáról, nyugodtan használhatsz szakzsargont. Az olyan kifejezések, mint
"Let's leverage influencer marketing to boost engagement" (Használjuk ki az influenszer marketinget az elköteleződés növelésére) vagy
"We need to analyze the ROI of our ad campaigns" (Elemeznünk kell a hirdetési kampányaink megtérülését) biztosan rezonálni fognak velük.
Ha viszont általánosabb közönség előtt beszélsz, egyszerűbb nyelvezetet és kifejezéseket kell használnod:
"We can work with popular online personalities to get more people interested" (Dolgozhatunk népszerű online személyiségekkel, hogy több embert érdekeljünk)
"We need to see if our online advertisements are making us money" (Meg kell néznünk, hogy az online hirdetéseink hoznak-e pénzt).
2. Alakítsd ki a tartalmadat – Legyen világos és tömör!
Ha már megismerted a közönségedet, készítsd el a prezentáció vázlatát. A logikus felépítés ugyanis kulcsfontosságú a közönség figyelmének fenntartásához. Gondolj erre, mint egy történetre, aminek van eleje, közepe és vége.
Példa egy egyszerű struktúrára:
Bevezetés: Egyértelműen mondd el, mi lesz az előadásod témája és célja - "Good morning/afternoon, everyone. Today, I'm going to talk about..." (Jó reggelt/napot mindenkinek. Ma a következő témáról fogok beszélni...)
Fő rész, főbb pontok: Bontsd le a témát 3-4 kisebb részre. Használj világos címsorokat és pontokat a dián.
Összegzés: Ismételd át a fő pontjaidat és mondd el a legfontosabb következtetésedet - "To summarize, we've seen that..." (Összefoglalva láttuk, hogy...)
Kérdések és válaszok rész: "Thank you for your attention. Are there any questions?" (Köszönöm a figyelmet. Van valakinek kérdése?)
3. Használj vizuális segédeszközöket!
A diáknak támogatniuk kell a prezentációt, nem pedig helyettesíteniük. Ezért a vizuális elemeket (diagramokat, grafikonokat, képeket) használd takarékosan, és tartsd a szöveg hosszát a lehető legalacsonyabb szinten. A közönség téged szeretne hallgatni, nem pedig hosszú bekezdéseket olvasni a képernyőn.
Képzeld el a példa kedvéért, hogy a céged nyereségének növekedéséről szeretnél beszélni.
Nem az a jó megoldás, ha a diát telezsúfolod számokkal és hosszú mondatokkal, pl: "Our profit margin increased by 12% in the last fiscal year due to streamlined operations and increased customer demand,"
A jó dián egy egyszerű, felfelé ívelő vonaldiagram látható és a cím: "Profit Growth: +12%".
Amikor pedig a diáról beszélsz, magyarázd el: "As you can see here, our profits grew by 12% last year. This was because we made our processes more efficient and more customers wanted our products."
A vizuális elem tehát mindig legyen egyszerű, azonnal érthető, a részletekről pedig beszélj te.
4. Gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj!
a) Gyakorold a prezentációdat hangosan, lehetőleg tükör előtt vagy egy barátoddal. Figyelj a beszédtempóra, a kiejtésedre és a testbeszédedre.
b) Rögzítsd magad prezentálás közben. Ilyen módon könnyebben azonosítod azokat a területeket, ahol fejlődnöd kell, mert megakadsz vagy túl gyorsan beszélsz.
c) Koncentrálj a kulcsszavak tiszta kiejtésére. Ha a "sustainability"-ről beszélsz, győződj meg róla, hogy a hangsúly a megfelelő helyen van és minden szótagot helyesen ejtesz.
d) Gyakorold az átmeneteket a diák és a szekciók között. Olyan kifejezések, mint "Moving on to the next point..." (Rátérve a következő pontra...) vagy "Now, let's take a look at..." (Most nézzük meg...) segíteni fognak, hogy prezentációd gördülékeny legyen.
5. Készülj fel a kérdésekre, a váratlanokra is!
Gondold végig, milyen kérdéseket tehet fel a közönséged, és készíts tömör válaszokat. Ez növelni fogja az önbizalmadat és megmutatja a szakértelmedet.
Ha például egy új terméket mutatsz be, valószínűleg számíthatsz majd az árával, elérhetőségével vagy műszaki specifikációival kapcsolatos kérdésekre. Készülj fel ezekre rövid és informatív válaszokkal, pl.:
"The estimated retail price is..." (A becsült kiskereskedelmi ár...),
"It will be available for purchase starting next month," (A jövő hónaptól lesz megvásárolható.)
Végső soron tehát egy angol nyelvű prezentáció megtartása arról szól, hogy kapcsolatot alakíts ki a közönségeddel, és hatékonyan oszd meg velük a gondolataidat. Ha a fenti lépéseket követed, nem csupán egy komoly nyelvi akadályt gyűrsz le, hanem lenyűgöző üzenetet is alkotsz, amely felülírja a nyelvi határokat.
Lépj a színpadra magabiztosan, abban a tudatban, hogy elvégezted a kötelező házi feladatot, hogy tisztán kommunikálj és tartós hatást érj el.
Ezeket láttad már?
Angol állásinterjú tippek: A toborzók alig 6 másodperc alatt döntenek az önéletrajzodról!
Ennyi időd van arra, hogy angol nyelvű szakmai önéletrajzod megragadja a toborzó figyelmét a rengeteg beérkező anyag között.
Az angol vagy más, idegen nyelvű állásinterjú sok álláskereső számára komoly stresszforrás lehet. Még azok is izgulnak, akik a hétköznapok során rendszeresen és magabiztosan beszélnek angolul, a szakmai kifejezések vagy a spontán kérdések miatt.